Na een hele reeks succesvolle avant-premières, loopt Torpedo nu in de Belgische zalen. Internationale distributie in Japan, Frankrijk en Duitsland volgt snel.
Torpedo, de eerste Vlaamse duikbootfilm ooit – met topacteurs Koen De Bouw, Sven De Ridder, Gilles De Schryver, Stefan Perceval, Joren Seldeslachts, Bert Haelvoet, Robrecht Vanden Thoren, Ella-June Henrard en Vic De Wachter in de hoofdrollen – werd geregisseerd door Sven Huybrechts en geproduceerd door A Team Productions.
De spektakelfilm speelt zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog en vertelt het verhaal van een bende Vlaamse rebellen met een geheime opdracht: ze moeten met een gekaapte Duitse U-Boot van Congo naar de Verenigde Staten varen met aan boord een cargo waarmee de geallieerden de oorlog wel eens zouden kunnen winnen…
Gentenaar Hannes De Maeyer componeerde de originele muziek voor ‘Torpedo’, één van de meest spectaculaire avonturenfilms die ooit in Vlaanderen werd geproduceerd. Krijg een voorproefje van het muzikale creatieproces in deze unieke behind-the-scenes video.
Hannes De Maeyer is vooral bekend dankzij zijn samenwerking met filmkompanen en Belgische trots Adil El Arbi en Bilall Fallah, wiens langspeelfilms Patser, Black en Image (opnieuw 3 films in samenwerking met productiehuis A Team Productions) hij telkens van een indrukwekkende filmscore voorzag.
Voor de originele muziek van Torpedo, componeerde Hannes een ‘good old nostalgische symfonische filmscore’ die werd opgenomen met het Budapest Art Orchestra, dat eerder ook samenwerkte met Johann Johannsson voor diens Sicario.
Componist Hannes De Maeyer over het creatieproces van de muziek voor Torpedo: “Ik ben altijd al grote fan geweest van muziek uit WW2-gerelateerde films en games zoals bijvoorbeeld ‘Medal Of Honor’ van Michael Giacchino & Christopher Lennertz, ‘Saving Private Ryan’ van John Williams of ‘Band of Brothers’ van Michael Kamen: stuk voor stuk klassiekers! Ik heb mij ter voorbereiding van ‘Torpedo’ dan ook volledig ondergedompeld in die wereld. De grote moeilijkheid was om de balans te vinden tussen nostalgie zonder die te oubollig te laten klinken. Dat is iets waar we samen met de regisseur en de ploeg van A Team Productions hard op gewerkt hebben. Het stond buiten kijf dat deze score er één zou worden met groot symfonisch orkest vol prominente koperblazers en percussie (snares, pauken, cymbalen). Dat was gewoon wat deze film nodig had. De knipogen naar en sfeer van nostalgische films zoals ‘The Great Escape’ en ‘Indiana Jones’ zit in alle aspecten van de film, dus de muziek moest hier uiteraard mee.”