Op basis van de huidige coronacijfers, beslist de Plopsa Group om alle shows, Meet & Greets en evenementen te schrappen tot en met het einde van de herfstvakantie. Deze maatregel heeft betrekking op alle Belgische Plopsa-parken, met name Plopsaland De Panne, Plopsaqua De Panne, Plopsa Indoor Hasselt en Plopsa Coo.
Plopsa blijft tijdens z’n dagelijkse coronavergaderingen de zaken evalueren en stelt vast dat de huidige situatie, waarbij mensen met mondmasker en op voldoende afstand van elkaar het park bezoeken, goed werkt. Al sinds de opening van de parken op 1 juli waren meet & greets, shows en evenementen afgelast, een moeilijke beslissing maar wel een formule die goed werkt volgens Plopsa-CEO Steve Van den Kerkhof. “In het kader van de veiligheid en de gezondheid van onze bezoekers en medewerkers blijven we uiteraard dagelijks de situatie evalueren en, indien nodig, de maatregelen verscherpen. Momenteel hebben we een goede formule gevonden om bezoekers coronaproof een aangename dag te laten beleven. We hebben dan ook beslist om die huidige manier van werken aan te houden tot en met het einde van de herfstvakantie. Concreet betekent dit dat er bijvoorbeeld geen shows van Samson & Marie of angstaanjagende animaties tijdens Halloween zullen plaatsvinden. Het is een drastische maatregel, maar volledig in het belang van onze bezoekers.”, aldus Steve. Van de sfeer zullen de mensen weinig moeten missen, de attracties blijven open en in de populaire periodes, zoals Halloween, zal het park ook naar jaarlijkse traditie gedecoreerd worden met duizenden pompoenen en chrysanten.
Om het maximaal aantal bezoekers in de parken te respecteren, is iedereen verplicht om op voorhand zijn of haar bezoek online op datum te reserveren. Voor Plopsaland De Panne, Plopsaqua De Panne en Plopsa Coo kan men momenteel al reserveren tot en met het einde van de herfstvakantie. Voor Plopsa Indoor Hasselt kan al tot en met het einde van de kerstvakantie gereserveerd worden.
Naast de annulatie van alle shows, events en Meet & Greets en het verplicht dragen van een mondmasker, werd de maximale dagcapaciteit verlaagd. “In het begin van de zomervakantie, toen de cijfers nog veel gunstiger waren, was dat nog 30 tot 40% van de maximumcapaciteit. Deze hebben we dus genoodzaakt moeten terugschroeven naar 25 tot 30% van de normale capaciteit.” Daarnaast zijn er in de parken en wachtrijen wegmarkeringen gemaakt die de social distancing moeten garanderen, zijn er constant ontsmettingsteams actief en worden de bezoekers er op alle mogelijke manieren op gewezen dat ze verplicht een mondmasker moeten dragen en dat ze standaardmaatregelen zoals het veelvuldig ontsmetten en wassen van de handen moeten naleven. Ook worden alle bezoekers geregistreerd. Elk ticket is gelinkt aan een naam en telefoonnummer wat de contact tracing bij een eventuele uitbraak veel makkelijker maakt. Ook in de verschillende restaurants moeten de mensen nog eens hun gegevens nalaten zoals dat ook elders in de horeca het geval is.
Wie een Plopsa-park wil bezoeken, moet altijd een ticket op datum vooraf reserveren, ook mensen die al een ticket of abonnement hebben. Dit kan enkel via de website van Plopsa .