Studio 100 betreurt de actie van Greenpeace waarbij de organisatie een filmpje en beelden van Maya de Bij verspreidt die sigaretten promoot. Deze actie die door Greenpeace op 23 mei gelanceerd werd, kwam voor Studio 100 als een complete verrassing.
Studio 100 brengt samen met haar licentienemers een heel gamma aan gethematiseerde voedingsproducten op de markt. Studio 100 leeft alle wettelijke en deontologische regels na en speelt hierin zelfs een voortrekkersrol. Zo werd er o.a. gethematiseerd water van K3 op de markt gebracht, ontwikkelde Studio 100 samen met IJsboerke ijsjes met tagatose en is er een brede keuze aan groenten en fruit bij Lidl.
Reeds enkele maanden was Studio 100 in contact met Greenpeace, onder meer over de uitbreiding van het aanbod met vegetarische producten. Sterker nog, in Spanje hebben we momenteel samen met Greenpeace een campagne gelanceerd (SOS Abejas) om de bijen te redden met Maya de Bij als centraal figuurtje.
Respect voor legaat Maya de Bij
Groot was onze verrassing dan ook dat Greenpeace met een agressieve campagne Maya de Bij met tabak en roken associeert. Het spreekt voor zich dat Studio 100 niet kan tolereren dat zijn figuren op enige wijze misbruikt worden of in verband wordt gebracht met tabaksproducten.
Voor Maya de Bij in het bijzonder is Studio 100 verplicht om het legaat te respecteren van de oorspronkelijke schrijver Waldemar Bonsels. Het legaat van Maya de Bij werd ondergebracht in de Waldemar-Bonsels-Stiftung, een Duitse stichting die leesbevordering in scholen promoot. Het legaat stipuleert een aantal ethische waarden en normen waaronder een verbod op elke link met tabak. Evident dus dat alle beelden waarop Maya de Bij aanzet tot roken volstrekt onaanvaardbaar zijn.
Genoodzaakt tot verdere stappen
Na de lancering van de campagne heeft Studio 100 meermaals aan Greenpeace gevraagd om excuses aan te bieden en alle (bewegende) beelden van een tot roken aanzettende Maya de Bij te verwijderen. Greenpeace is daar niet op ingegaan. Daarop heeft Studio 100 zelf maximale inspanningen geleverd om het bewuste filmpje en de beelden te verwijderen (o.a. op Youtube en Facebook). Ondertussen zijn de beelden wijdverspreid geraakt op het internet en hebben we alle controle verloren, met de mogelijke negatieve gevolgen van dien. Bovenop kwamen er de voorbije dagen pertinente vragen binnen van zowel licentienemers als ons publiek.
Omwille van de geleden imago-schade, de overeenkomst met de Waldemar-Bonsels-Stiftung en om verdere schade te voorkomen kan Studio 100 vandaag niet anders dan juridische actie ondernemen. Daartoe werd vandaag de eerste stap gezet met het uitsturen van een dagvaarding (procedure zoals in kortgeding). Studio 100 eist concreet dat Greenpeace meteen zijn campagne stopzet, het filmpje en beelden laat verwijderen en excuses aanbiedt. We willen immers voorkomen dat er nog meer schade wordt aangericht en een mogelijke schadeclaim wordt gelegd op Studio 100 door contractanten.
Studio 100 blijft nog steeds bereid om met Greenpeace in dialoog te gaan en samen positieve acties op te zetten.